Warszawa 1940 – Gaza 2025. Stockholm säger NEJ till FÖRINTELSEN!

 

Så många som 500 000 polska judar spärrades in i det så kallade
ghettot i Warszawa 1940. I dag, år 2025 är det två miljoner palestinier i Gaza som
långsamt dödas av svält och bomber. Den ansvarige har sina rötter just i Warszawa/Polen
av föräldrar som var judar. I dag är sonen, Benjamin Netanyahu på väg att upprepa
Warszawa-massakern i GAZA och fullborda
FÖRINTELSEN II.




Warszawa 1940
– Gaza 2025. Stockholm säger NEJ till FÖRINTELSEN!

Av Dick Emanuelsson

”Stoppa folkmordet i Palestina”! löd det på Odenplan, påskafton
den 19 april 2025. Den 80:e lördagen sedan den 14:e oktober 2023 då Stockholm satte
klackarna i marken och sa: ”Vi tolererar inte längre att stillatigande åse hur
Israel och USA begår ett folkmord. Stockholm säger NEJ till FOLKMORD, som hela världen gör i
dag”!

Men i dag är uppenbart att den rörelse som har ifrågasatts, misstänkliggjorts och förtalats av starka krafter i Sverige idag är oroliga. Det pågår en
smygande kampanj som tar sig allt mer nervösa uttryck.

På självaste påskafton kunde arrangörerna och den allmänna opinionen av de
80 lördagarna konstatera att:

  • Yair Elsner

    Yair Elsner, som titulerar sig ”Jew, zionist and Swedish-Israeli” på sitt X-konto dök den 19 april upp på
    Odenplan och filmade utan problem.

  • Judiska Centralrådets
    ordförande Aron Verständig använde dagen efter filmen och sammanfattade på
    sitt X-konto ett av talen som ”en live-version av Radio Islams lista över
    judisk makt i Sverige
    ”.

  • Medan Ulrika
    Knutssons
    NGO Svenska Kommittén mot Antisemitism rycker ut och anklagar
    och karaktäriserar solidariteten för Palestina från stockholmarna som ”Hetsen
    mot Judiska Centralrådets ordförande
    (Aron Verständig) är direkt
    farlig
    ”.

Men om Verständigs högra hand från Skåne, zionisten Yair Elsner
dyker upp på Odenplan och filmar talare och demonstranter utan problem, vari
ligger hetsen och faran, fru Knutsson?



Ibland ska man inte dansa innan orkestern har kommit. I
måndags intervjuades USA-professorn på Columbia Universitet, Jeffrey Sachs som
sammanfattade [1]
både Bidens som Trumps politik visavi Israel:

”Våra politiker har sålt
ut sig till den israeliska lobbyn”!

Israel har dragit in USA ” i det ena kriget efter det andra”,
sa Sachs, en av världens mest meriterade ekonomer. Uttalandet är intressant
eftersom det Judiska Centralrådet har gjort gällande att riksdagskvinnan Lorena
Delgado
(v) postade en grafik som påstods visa hur Israel styr USA och inte
tvärtom. Men att Sachs, som är en av USA:s mest framstående judar och som till
och med 2007 föreslogs som presidentkandidat i valet 2008 hävdar ovanstående,
måste upplevas som att få en hink med iskallt vatten efter ryggen för Verständig,
Elsner och Knutsson. Se hela artikeln [2].

 

 VIDEO:

Påskafton 2025: Stockholm säger NEJ till Israels folkmord

https://vimeo.com/1077722154

 

”Överlevare
från förintelsen ställer sig bakom kampen för ett fritt Palestina”

STOCKHOLM / 2025-04-19 / Trots en iskall fuktig påskafton,
kom hundratals stockholmare till Odenplan för att visa sin solidaritet med det
lidande men kämpande palestinska folket, stockholmare som uttryckte sin avsky
mot den sionistiska slakten i Palestina. Det var den 80:e lördagen utan avbrott
sedan den 14 oktober 2023.

Det var en imponerande uppvisning i en allt mer växande och
enad solidaritetsrörelse som börjar göra den stat, makt och ambassad som fram
till för en kort tid sedan trodde sig kunna sätta agendan för den allmänna
opinionen i Sverige, är mycket oroliga över att den svenska palestinska
solidaritetsrörelsen har konsoliderats och växt, politiskt och organisatoriskt.

Och det svenska folket visar
allt mer att de inte längre låter sig skrämmas av psykologisk krigföring som
talar om att ”propalestinska demonstrationer uttrycker antisemitism” och att
”judarna i Sverige känner sig utsatta för hatkampanjer”.

Den är en bokstavlig Fakenews, det vill säga en påhittad
lögn. Nästan varje lördag deltar demokratiska judar med egen banderoll och de
känner sig mer säkrare i detta sällskap än bland kretsarna kring det Judiska
Centralrådet och Svenska Kommittén mot Antisemitism (SKMA) som, visst, samlar
på sig allt fler fördömanden från vanliga svenskar som tröttnat på att de två
nämnda rörelserna anklagar all kritik av foilkmord som ”antisemitism”. Dessa två
organisationer bör bestämma sig vilket utseende de ska ha på sin fana; den
svenska eller den israeliska flaggan?
Hittills har de två bekänt sig till
folkmordets fana, besudlat med palestinskt blod.

Infiltratör
eller provokatör?

Medan journalisten Ulrika Knutsson, som är ordförande
i SKMA, skriver på sin hemsida att ”Hetsen mot Judiska Centralrådets
ordförande
(Aron Verständig) är direkt farlig”, kan detta
knappast tas på fullt allvar eftersom hennes och Verständigs högra hand i
Malmö/Lund, YAIR ELSNER, som titulerar sig ”Jew,
zionist and Swedish-Israeli

på sitt X-konto, dök upp på Odenplan i lördags, den 19 april (2025). Han var
mycket aktiv med sin kamera utan att en enda deltagare förhindrade honom. Dagen
efter publicerade han sin video som visar när palestiniern Sami Suliman talade.
Kanske videon inte var det främsta målet för Elsners ankomst.


Ett förhärligande av den armé och stat som är på väg att fullborda FÖRINTELSEN II, det är ”zionisten” Yair Elsners egen presentation. Är han verkligen en autentisk representant för det judiska folket, som han också påstår?


Vad som är farligt,
fru Knutsson, är att Verständig ljuger när han säger att palestiniern, som
föddes på ockuperat område i Haifa och talar flytande hebreiska, höll ett tal
som lät som ”en live-version av Radio Islams lista över judisk makt i
Sverige
”.

Varför ljuger Verständig den svenska opinionen rakt upp i ansiktet? Det uttalandet
skulle kunna bli mycket mer juridiskt bindande i ett förtalsmål i en rättegång
än hans polisanmälan av riksdagskvinnan Lorena Delgado (v).

Och det var i en jämförelse på hur människorna,
huvudsakligen judar, som av den tyska ockupationsarmén spärrades in i Warszawas
ghetto oktober 1940 och som den 19 april 1943 reste sig och massakrerades av
Hitlerfascismens trupper, som SARA TURPIN:s tal handlade om, och som
inledde mötet på Odenplan [3].

 

I WARSZAWA VAR DE 500,000 människor, främst judar.
I dag är det Sio-Naziregimen i Tel Aviv som spärrar in två miljoner
palestinier i Gaza som sedan åtta veckor har inlett vägen mot en långsam svält-
och hungerdöd. Den av ICC dömde folkmördaren Benjamin Netanyahu förvägrar
dessa två miljoner förnödenheter, vatten och andra för livet avgörande element
att komma in i Gaza, förvandlat till ett fem gånger större ghetto än det i Warszawa
1940.

Israel gör på exakt samma sätt
i Gaza som de tyska nazisterna, på Hitlers order, gjorde 1940 i Warszawa. Men
från Knutsson, Verständig eller ”supers-zionisten” Elsner läser vi inte en enda
stavelse av protest mot den man som föddes i Palestina året efter att hans
föräldrar hade lämnat det land där judarna spärrades in och slaktades 1940.
Bekommer det inte denna Trio det minsta?

Sara Turpin

Sara Turpin bytte ut vissa delar av ”en artikel som finns på
SO-rummet
som är en svensk sida som kompletterar skolans läromedel”.

– Jag har valt att byta ut namn och platsnamn till obestämda
namn och uttryck för att ge er en information utan fördomar. Ghettot var 4 km
långt och 2,5 km brett. På alla håll omgavs det höga brandmurar. Här levde 400
000 människor i 27 000 ruckel och källare, inledde hon.

Människorna gjorde till slut uppror, just den 19 april. Men
till skillnad mot det palestinska motståndet som kommer att segra, slogs
upproret i ghettot ner av den tyska fascismen och människorna dödades. I Gaza
kommer det att segra över Stor-Israels sionistiska arkitekter.




”Stå upp
för Lorena Delgado”!

KRISTER HOLM från Kommunistiska Partiet (K) gav också
sin hyllning till det palestinska motståndet och uppmanade att förvandla 1 maj
till Motståndets Dag mot den koloniala ockupationen av Palestina och ”stå upp för Lorena Delgado Varas, som betalar priset för
att kalla saker vid deras rätta namn”.

– Palestina-vänner, kamrater, det är så otroligt skönt att
se er samlade här. Ni ger inte upp, vi ger inte upp. För det är fruktansvärda
bilder vi ser. Det är barbariets ansikte, det är ockupationslogik. Och det är
inte bara Israel som bär skulden, det är hela det imperialistiska systemet som
skyddar, finansierar och beväpnar förövaren.

Att inte denna barbari bekommer den moderatledda
högerregeringen i Rosenbad, noterade Holm:

Krister Holm (K)

– Sveriges regering och borgarklass är en skam för
mänskligheten. I oktober lade Sverige ner sin röst när FN krävde eldupphör. Försvarsmakten
har skrivit på ett miljardavtal med
Elbit Systems, Israels största
vapenproducent. Och i mars i år deltog Elbit i en militärövning här i Sverige i
Älvdalen.

Sa Krister Holm som avslutade sitt tal med att kräva att
Sverige säger upp alla avtal med den israeliska folkmordstaten.

– Ut med Israels ambassadör! Bojkotta varje vara, varje
företag, varje institution kopplad till ockupationsmakten! Vi står på det
palestinska folket sida och vi står för motståndets rätt, en fastslagen
internationell rätt, rätt att göra motstånd mot ockupation med alla medel!

”Barn
förvandlas till en kolbit”

Rana Quadri

RANA QUADRI, outtröttlig palestinsk människorättskämpe
talade under demonstrationsvägen till Gustav Adolfs torg till de tusentals
stockholmare som stannade upp och lyssnade till hennes kraftfulla stämma som
förbannade slakten i första hand av de palestinska barnen i Gaza och på
Västbanken:

– Barn förvandlas till en kolbit. Det här är vad Israel gör.
Det här är ingen nytt. Det här är vad de gör, dag in, dag ut. Det enda vi ber
er om är att öppna era sinnen, öppna era hjärtan. Ställ er på rätt sida av
medmänskligheten. Vi accepterar inte att det drabbar något barn i hela världen.
Oavsett bakgrund, oavsett religion, oavsett hudfärg. Det får inte normaliseras.
Det får inte accepteras.



Hon tillbakavisade också bestämt Sionist-Trions anklagelser
om att fördömande av Israels krigsbrott är ”antisemitism”:

– De säger att vi hatar judar. Inte en enda gång har vi sagt
något som är antijudiskt. Men vi är anti-sionister. Sionismen är en rasistisk
ideologi. Den är ingenting annat. Judar själva bevittnar det här. Överlevare
från förintelsen ställer sig bakom kampen för ett fritt Palestina. Judendomen
har inget med sionismen att göra. Vi är här för vi tror på rättvisa för alla.

Varje LÖRDAG kl. 14:00 Plats: Odenplan-Stockholm. Kom du
också!

[1] https://www.youtube.com/live/kL_0GSOQkf8?si=Ni7QQ28Jeq9zZVBp

[2] https://dickemapalestina.blogspot.com/2025/04/jeffrey-sachs-us-vara-politiker-har.html

[3https://vimeo.com/1077722154