Också ”misstag”? USA bombar vapendepåer för den irakiska motståndsfronten mot IS
USA bombar med högprecision från 10 000 meters höjd med en överlägsen teknologi. Men ”misstagen” blir allt vanligare när bomberna faller mot dem som går i det första ledet mot IS-terroristerna.


Också ”misstag”?
USA bombar vapendepåer för den irakiska motståndsfronten mot IS
AV DICK EMANUELSSON
TEGUCIGALPA / 2016-09-19
/ Stridsplan från den USA-ledda Anti-IS-koalitionen i Irak bombade i lördags en
vapendepå som tillhör den irakiska Folkmilisen (The People’s Mobilization,‎ Al-Hashd Al-Sha’abi). Det är andra
gången på två dagar som USA-planen av ”misstag” bombar trupper som konfronterar
IS. I lördags massakrerade stridsplan från USA 80 syriska soldater som stred
mot IS i Deir Ezzor, Syrien.
Den irakiska Folkmilisen är en bred paraplyorganisation
bestående av ett 40-tal olika grupper där både shia- som sunnimuslimer, kristna
och yazidiergrupper ingår. Folkmilisen
har i allians med den irakiska armén varit mycket framgångsrika i kampen mot IS
under de senaste två åren och står i begrepp att inleda slutoffensiven mot IS i
staden Mosul.
I
Syrien har armén varit mycket framgångsrika mot den internationella
terrorismen under 2016 men bombas och massakreras av USA-planen. I Irak,
samma sak, den irakiska Folkmilisen i allians med Iraks armé har
pressat tillbaka IS under hela 2016 och står i begrepp att inta
IS-fästet Mosul. men USA-koalitionen mot IS bomber sönder och samman
milisens vapendepåer. ”Misstag”? På bilden segerrika irakiska
milissoldater.
Upprepade USA-bombningar
mot Folkmilisen
Bombningen ägde rum i provinsen Babylonien, uppgav den
irakiske parlamentarikern Mohamad Nayi som talade på ett möte i Bagdad. Vapenarsenalen
förstördes helt, enligt den irakiska nyhetsbyrån Almaalomah som citerade Nayi.
Enligt parlamentarikern har den USA-ledda Koalitionen
Anti-IS upprepade gånger bombat den irakiska Folkmilisens styrkor i olika delar
av Irak som har bromsat upp offensiven mot terroristerna i IS.


Video:
IS-soldater efter USA-bombningen av den syriska arméns positioner i Deir Ezzor, Syrien som krävde ett 80-tal liv och hundra sårade:

https://youtu.be/QmzzFq352EA

Ryska UD: USA
stöder IS
 

Det ryska utrikesministeriets taleskvinna Maria
Zajárova sa i lördags, efter USA-bombningarna mot den syriska arméns positioner
i Deir Ezzor, att de (bombningarna) får oss att tro att Vita Huset stöder Daesh
(IS).
– Om vi tidigare hade misstankar om att man (USA) på
detta sätter stöder al-Nusrafronten (nuvarande al Sham, den syriska grenen av
al-Qaeda), så har vi dragit den fruktansvärda slutsatsen efter attackerna i dag
mot den syriska armén att Vita Huset försvarar den Islamiska Staten.