Jan Guillous arroganta hån mot Palestina

 

På UD och den israeliska ambassaden applåderas det säkert. En politisk sorti av en person som inledde bra men som slutar sina dagar som en annan författare, Mario Vargas Llosa.


Jan Guillous
arroganta hån mot Palestina
 

Av Dick Emanuelsson

 

Jan Guillou har än en gång fällt sin dom över
palestinarörelsen i
Stockholm som han i sammanfattning anser vara ”fånar” och
vara styrda av ”idioter”. Han förlöjligar samtidigt att andra inom de medier
han själv rör sig gör utfall mot palestinasolidariteten som gör att han själv
kommer i skuggan i uppmärksamheten, denne arrogante halvfransos som i sin egocentrism
tror sig stå över alla och allt.

 

Andra må tycka att han är en skaplig författare, och
det var faktiskt till en annan författare som jag drog liknelsen med Guillou
när jag läste dennes senaste drapa i Aftonbladet; ”Tänk om de blev lika
rasande över folkmordet som av en fåne utklädd till Kristersson
” [1]; den peruanske författaren Mario
Vargas Llosa
.

 

Denne var också, i likhet med den före detta maoisten
Jan Guillou radikal i sin ungdom. Men bägge blev med åren alltmer ”etablerade”
i det samhälle de som yngre ville, om inte störta så kanske förändra. Guillou,
som i sin ungdom gav sitt ovillkorliga stöd till den palestinska
motståndsrörelsen kallar idag, i likhet med Netanyahu, Trump och von der
`Kriegen´ Hamas för ”terrorister”.

 

Men han förtiger att FN inte anser
det, utan att den organisation som skyhögt vann den politiska majoriteten i det
senaste valet i Gaza är en politisk organisation. USA satte stämpeln ”terrorist”
1992 medan EU klassade Hamas först 2003.


Tre dagar INNAN Jan Guillou hånade palestinarörelsen i Sverige, publicerade Israels näst största dagstidning HAARETZ uppgiften om att Sio-naziregimen har haft ihjäl 100,000 palestinier, 54 procent av dem yngre än tolv år. Dessutom hade mediet vittnesmål av israeliska soldater som uppger att de har order av sitt befäl att skjuta de köande svältande palestinierna vid de fyra platserna för distribution.

Så sent som den 19 februari 2024 underströk FN:s humanitära chef, Martin Griffiths att FN inte anser Hamas vara en terroristorganisation utan en politisk organisation.

”Kalla mig inte fascist”!

VARGAS LLOSA VAR EN fantastisk författare, till skillnad mot Guillo,
men en frenetisk högerextrem
nyliberal i stil med Argentinas Javier Milei, det vill säga; `fram med
motorsågen och sätt igång och såga allt allmänt, offentligt och statligt´. Vargas
Llosa var i sin ungdom en vän av Kuba men blev snabbt fram till sin död den 13
april i år en frenetisk antikommunist och en anhängare av USA och statskupper i
Latinamerika.

 

Guillou hånar inte bara demonstranterna
som gått från Odenplan till Gustav Adolfs torg sedan oktober 2023, han nämner
med en alldeles speciell anledning Daniel Helldén, språkrör för
miljöpartiet för att denne bett om ursäkt till Svenska Kommittén mot
Antisemitism” (SKMA), enbart för att ha talat på Odenplan den 14 juni i år: ”Språkröret
Daniel Helldén (MP) som höll tal på demonstrationen beskylldes för att beblanda
sig med antisemiter
”, skriver Guillou.

 

Vad menade han?

 

Jo, att SKMA använde sig av den klassiska
metoden från Antikommunismens Gudfader, Joseph McCarty under det kalla
krigets psykopatiska 1950-tal i USA, där häxjakten hade formeln; ”Guilt by association”,
det vill säga, den du umgås med gör att du också blir komprometterad, skyldig.

 

OCH DET VAR VAD journalisten Ulrika Knutssons ”NGO”
anförde mot Helldén som blev livrädd när den mäktiga sionistiska lobbyns ”NGO” i
Sverige utfärdade sin dom. Helldén kröp till korset och bad om ursäkt för att
ha talat på Odenplan där Knutssons och SKMA:s röda skynke, INTE bara är den outtröttlige
Sami Suliman, utan alla de tusentals stockholmare som ställer upp varje
lördag för att uttrycka sitt stöd till Palestinas motstånd mot det sionistiska
folkmordet.

 

Ty såväl Knutsson som Guillou attackerar
Sami som förevändning för att attackera en rörelse som inte har
försvagats utan konsoliderats och förstärkts under de 90 lördagarnas Ställa-Upp-F
ör Palestina.

 

 

 

MEN HUR KARAKTÄRISERAR denne
arrogante Guillou han, som till skillnad mot miljonären Guillou ställer allt
han har till förfogande för sitt folk?

 

Med Expressens bevisföring (mot Helldén)
byggde anklagelsen den här gången på att någon
stolle ryckt åt
sig en mikrofon på en helt annan demonstration i april, och anklagat
ordföranden i judiska centralrådet för att ha makt, eller något i den
förvirrade stilen
.”

 

Mr. Guillou har aldrig ens satt sin fot på
Odenplan. Än mindre deltagit i en lördagsdemonstration. Men i likhet med
Knutsson, Expressens och Dagens Nyheters reporter Åsa Erlandsson, drar
han likväl sin kategoriska arroganta slutsats att palestiniern Sami Suliman är
en förvirrad ”stolle”.

 

DEN ANDRA ANKLAGELSEN mot
Palestinasolidariteten Guillou framför är lika, om inte än mer hånfull:

 

Vad var det då som föranledde dessa (tre
borgerliga) ledarskribenters förlöpningar? Två saker. Det ena var en charad
eller gatuteater där någon
gök med tydliga tecken på bristande
politisk medvetenhet
[¡SIC!] uppträdde utklädd till statsminister Ulf
Kristersson
 som påstådd barnamördare med rödmålad docka i handen”.

 

Med vilken moralisk rätt sätter sig denne
okultiverade man sig över dem som via gatuteatern försöker hitta nya mer
kreativa former och som uppmärksammas och applåderas av stockholmarna utefter demonstrationsvägen?

 

Det är något som vi aldrig såg under
vietnamdemonstrationerna på 70-talets första hälft och som Guillou i en slags
märklig nostalgisk fantasivärld försöker föra över till år 2025, som modellen
för dagens Palestinademonstrationer.

 

 

Aydin Amir Hashimi och Sami Suliman och ”Ulf” med den
famösa ”dockan”, tillsammans med Netanyahu
(inte Sami), som
får den sionistiska lobbyn att se rött och Rosenbad att rasa.
VIDEO: https://vimeo.com/1097615135
FOTO: DICK E.



HAN KALLAR SAMI för ”stolle” och Aydin
Amir Hashimi, som är ”teaterdirektören” för ”gök”. För att ytterligare bekräfta
sin överhöghet och sin franska aristokratiska ADN i ryggmärgen säger han: ”Man
kan beklaga att Palestinarörelsen ännu inte uppnått den gamla FNL-rörelsens
disciplinära ordning för att hålla idiotier av det slaget borta från
demonstrationerna
”.

 

Säger den gamle maoisten, men kniper käft
om att hans parti, Kflm/skp på den tiden fick ett ultimatum av den vietnamesiske
ambassadören. Det handlade om att respektera Vietnams politiska oberoende och
inte förväxla FNL-gruppernas autonomi med det egna partiarbetet och förvandla
solidariteten till en filial till Peking.

 

DET KINESISKA KOMMUNISTPARTIET hade
brutit med större delen av den kommunistiska världsrörelsen och senare, när
Indokina var befriat invaderade Kina Vietnam den 17 februari 1979, bara en kort
tid efter att Deng Xiaoping hade besökt USA, som Vietnam hade besegrat politiskt
och militärt den 30 april 1975.

 

Men av den kinesiska, lika övermodiga frasen
som påstods ha fällts av Deng Xiaoping; ”Vi äter frukost i Hanoi och middag
i Ho Chi Minh stad
”, blev det intet av. Vietnameserna visste vad krig var och
hur inkräktaren skulle behandlas. Deng Xiaopings 80,000 soldater, som trängde
in på fem frontavsnitt led ett lika förnedrande nederlag som USA.

 

DÄREFTER FÖRSVANN MAOISMENS pålitligaste
anhängare i Sverige
från den politiska arenan.


Ulf Mårtensson,
dåvarande ordförande för FNL-grupperna, kan idag ses som en av Zelinskis,
Pentagons och Bryssels politiska språkrör när han håller tal framför den ryska
ambassaden.

 

I början av 1970-talet ansåg maoismens
anhängare att Sovjetunionen och den ”socialimperialism” den anklagades att företräda,
var en större fiende än den stat som hade överfallit och mördat miljoner i
Indokina.

 

Idag har Mårtensson, i gott sällskap av
Guillou, slutit Cirkeln och för länge sedan passerat till den andra sidan om barrikaden.